Dasba

7 november 2018 - Gushiegu, Ghana

Oftewel goedemorgen in het Ghanees. In de afgelopen twee weken is er heel wat veranderd. Allereerst heb ik afscheid genomen van Malawi. De laatste week was een gezellige drukte in huis en een hoop gekwebbel.. tja dat wil wel met zes meiden;) We hebben de week afgesloten met pizza eten! Ik heb genoten van mijn twee maanden daar, maar het was ook weer goed om door te gaan.. Op naar een nieuw avontuur!

Tussendoor heb ik samen met Annerieke nog even genoten van 4 dagen vakantie in Ethiopië. We hebben heerlijk de tijd gehad om uit te rusten en verder hebben we Addis Abeba verkend. Aan alles merk je dat Addis Abeba verder ontwikkeld is en door de locals wordt het ook wel de hoofdstad van Afrika genoemd. Tegelijkertijd wordt je naast alle luxe geconfronteerd met alle sloppenwijken in de stad. Een erg groot contrast tussen rijk en arm! Ik moet zeggen dat wij wel heel erg hebben genoten van de warme douche.. wat we misschien wel het meest hadden gemist. Luxe ga je echt meer waarderen na een paar weken wat primitiever leven;) In alle opzichten was Ethiopië totaal anders dan Malawi, wat misschien ook wel kwam doordat we in Ethiopië alleen in de grote stad zijn geweest. Je merkt ook dat de invloed vanuit Azië en het Midden-Oosten veel sterker aanwezig is, wat ook logischer is aangezien Ethiopië echt in het noordoosten van Afrika ligt. Daarnaast wordt er veel gebruik gemaakt van ezels om spullen te vervoeren, terwijl in Malawi iedereen het op zijn hoofd draagt. En net als in Malawi wil iedereen midden op de straat in de stad geiten aan ons verkopen en voor ons slachten.. we hebben hier toch maar vriendelijk voor bedankt;p Uiteindelijk was het tijd om afscheid te nemen van Annerieke en naar het vliegveld te gaan: op naar Ghana!

De reis naar Ghana verliep voorspoedig en in het vliegtuig raakte ik al snel aan de praat met een Ghanese vrouw die me alle ins en outs van Ghana vertelde. Erg leuke en welkome binnenkomer! Laat in de middag had ik nog een binnenlandse vlucht naar het noorden van Ghana: Tamale. In Tamale wachtten Gerben(de Nederlandse tropenarts) en zijn zoontje Boaz mij op. Vanuit Tamale was het nog ruim twee uur rijden naar Gushegu: de plek waar ik de komende 4,5 maand zal verblijven.

Inmiddels ben ik een week in Ghana en heb ik de tijd genomen op te settelen en kennis te maken met de lokale cultuur en taal. Afgelopen vrijdag ben ik begonnen met taallessen en de eerste woordjes Dagbani zijn een feit. Daarnaast heb ik de school en het nutritioncenter(voedingscentrum voor ondervoede kinderen) van project Share bezocht, dat is het project waarvoor ik ook mijn onderzoek zal gaan doen. Daarnaast heb ik afgelopen zondag de lokale kerk bezocht en heerlijk Afrikaans gedanst: een feestje:) Ook de eerste rondjes op de motor toeren zijn een feit.. erg leuk om te doen! De motor zullen we de komende tijd nog veel nodig hebben als we voor ons onderzoek naar de dorpjes gaan.

Op dit moment zitten we hier met acht mensen. Gerben en Dorien wonen samen met hun kinderen Boaz en Levi in een huis. Gerben is de arts hier en Dorien is de verpleegkundige. In het andere huis woon ik samen met Lucianne(mede-onderzoeksgenootje), Birgitte(zij is hier tien maanden om te helpen in het voedingscentrum) en Vroni(teamleider en verantwoordelijk voor de school en het nutritioncenter). Samen zijn wij onderdeel van het team van Project Share, wat door middel van onderwijs en gezondheidszorg probeert mensen te trainen en voor te lichten. Uiteindelijk hopen we op deze manier ook iets te kunnen delen van de liefde van Christus, doordat we door deze projecten een ingang hebben bij mensen in het grotendeels islamitische Gushegu.

Lucianne en ik zullen samen met Gerben ons voornamelijk op het onderzoeksdeel focussen. De komende maanden zal ik gaan onderzoeken wat zwangere vrouwen, hun partners, chiefs(dorpshoofd), TBA’s(lokale traditionele vroedvrouwen zonder echte educatie) verwachten van de zorg rondom zwangerschap en bevalling. Dit zal ik onderzoeken in het ziekenhuis en de healthcenters in het district, maar ook juist in alle communities in het district om zo ook een indruk te krijgen van de vrouwen die niet in het ziekenhuis komen. Kortom, genoeg te onderzoeken en te doen! Wordt vervolgd;)

Hartelijke groet en zegen vanuit Ghana!

Alice

1. Gert:
    7 november 2018
    Goed om te horen en prachtige foto's, Gods onmisbare zegen gewenst!
  2. Henrieke:
    7 november 2018
    Mooi dat je veilig bent aangekomen op de plek van bestemming. Ben benieuwd naar je verdere belevenissen! God zij met je!
  3. Gert:
    7 november 2018
    Tof verslag weer. Je maakt veel mee en als ik het lees hóór ik je praten-:)
  4. Corry Voorwinden:
    7 november 2018
    Ha Alice! Heel leuk om je enthousiaste verhalen te lezen.
    Je bent op je plek! In gedachten zie ik he danaen:) @herrinnering bruiloft Els😁
    God bless you!
  5. Ellie bos:
    8 november 2018
    Ik vind je verhalen vrolijk en leuk om te lezen geniet en leer ervan
    Liefs uit putten tante Ellie
  6. Gerda Kruithof:
    14 november 2018
    Lieve Alice, wees gezegend en tot een zegen! Mooi om je verhalen te lezen.
    Op de moter, stoer hoor! Liefs❤️