Thuis

20 september 2018 - Mulanje, Malawi

Lieve familie en vrienden,

Bij deze weer een update vanuit Malawi. We zijn inmiddels bijna drie weken in Malawi en genieten met volle teugen. Afgelopen weekend zeiden Annerieke en ik tegen elkaar: we zijn bijna thuis.. Toen concludeerden we dat we Mulanje na drie weken echt als ons thuis beschouwen. De tijd vliegt!

Mulanje is echt een prachtige plek midden tussen de helder groene theevelden en aan de voet van Mulanje Mountain. Afgelopen weekend was het dan ook hoog tijd om eens een bezoekje aan de berg te brengen. Zaterdagmorgen om half acht pikte Mozes, onze gids, ons op en wel achterop de motor. Fantastisch! De motorrit van ruim een half uur gaf ons de gelegenheid om te genieten van de vroege morgenstralen over de rijstvelden met de berg op de achtergrond. Echt prachtig! We besloten om tot halverwege de berg te klimmen tot ca 800m en daarna naar de waterval te lopen. Aangezien het hier nog al warm wordt en de paden best steil zijn, was het een pittige klim.. maar prachtig. Onderweg komen er heel veel locals van de villages die hout hadden verzameld op de bergen. Verder was het stil en liepen we midden door de natuur zonder andere toeristen. Het laatste stukje heb ik alleen met de guide afgelegd met echt een geweldig uitzicht op het dal en de top. Het was de klim meer dan waard. De afdaling was een uitdaging met het gladde rode zand en bergschoenen waren toch wel aangenaam geweest, maar met kleine voorzichtige stapjes ben ik beneden gekomen. We zijn vervolgens met z’n drieën naar de waterval gelopen(een bekende plek voor mij van vijf jaar geleden). Heerlijk stromend koud bergwater.. een welkome verfrissing na de klim en gelukkig konden we daar ook zwemmen.. heel fijn! Na onze klim genoten we van een heerlijke en echt goede pizza in Chitakale(een dorpje verderop waar we ook altijd onze boodschappen op de markt doen). De quote van de dag was: ‘Sommige mensen kunnen bergen beklimmen, andere kunnen pizza’s eten en weer anderen kunnen pizza’s beklimmen.’ De vraag is wie is wie?!

De zondag hebben we een bezoek gebracht aan mijn verblijfplaats in Malawi van 5 jaar geleden bij de Monjeza familie en de Evangelical Brethern Church. De kerk bestond 40 jaar en wij waren uitgenodigd om het mee te vieren. Het was goed om daar te zijn, al was de grootste deel van de dienst in Chichewa en waren alle toespraken lastig te volgen. Het was erg fijn om iedereen van mijn ‘Malawiaanse familie’ weer te zien en weer terug te zijn op de vertrouwde plek. En verder konden we tijdens de lunch wat Nederlands praten, omdat er vanuit de stichting ‘Mission in Africa’ ook mensen(en bekenden van mij) waren gekomen om het 40 jarige bestaan van de EBC te vieren. Ik hoop over twee weken nogmaals naar de Monjeza familie te gaan en ze dan wat uitgebreider te spreken!

Afgelopen week ben ik begonnen op Maternity. Hier zijn alle zwangeren en bevallen vrouwen opgenomen. Maternity is onderverdeeld in drie delen: Antenatal, Delivery en Postnatal. De eerste twee dagen ben ik begonnen op antenal waar alle zwangeren zijn opgenomen met onder andere malaria tijdens de zwangerschap, pre-eclampsie(zwangerschapsvergiftiging), etc. Vervolgens ben ik naar de delivery kant gegaan. Vandaag heb ik zelfs voor het eerst twee bevallingen met supervisie gedaan:) Super tof en echt leerzaam!

Wat ik hier vooral leer en zie is dat mensen naar hun beste kunnen handelen en veel praktische skills hebben. Soms missen ze alleen de educatie, training en coaching. Veel mensen denken bij ontwikkelingshulp dat het zinloos is, omdat er veel geld naar toe gaat en maar weinig verbetert. Wat men alleen vergeet, is dat ook Nederland niet in 5 jaar veranderd is.. het kost tijd en geduld. Ontwikkelingshulp is ook niet dat wij het probleem voor de mensen hier gaan oplossen.. Nee, de mensen hebben genoeg skills, alleen missen soms de training en educatie. Misschien is dit wel één van de belangrijkste lessen die ik geleerd heb in de afgelopen periode: Elke dag opnieuw naast de mensen te staan, vol genade en nederigheid.

Bedankt voor alle lieve reacties en bemoedigingen! Fijn om te weten dat er zoveel mensen betrokken zijn:)

Blessings!

Alice

1. Anita:
    20 september 2018
    Wat ontzettend leuk om dit zo mee te lezen. En we blijven je zeker volgen.
    God bless you! Wat een goed werk doe je.
    Groetjes Jan en Anita en de kids.
  2. Sylvia:
    21 september 2018